Rahoituspalveluyritys PKF-VMB (joka tunnetaan paremmin nimellä Moore) on toiminut jo lähes 20 vuotta, mutta sen ajattelutapa on edelleen kasvuyrityksen. Se on kätevää, sillä Moore laskee asiakkaisiinsa paljon suuryrityksiä. He eivät etsi vakioratkaisuja vaan pikemminkin räätälöityjä ratkaisuja heidän liiketoimintaansa varten. “Yhteistyökumppaniksi valitseminen BrightAnalyticsin kanssa oli siis itsestään selvä valinta. Heidän intuitiivisen ohjelmistonsa vuoksi, mutta vielä enemmän heidän henkilöstönsä vuoksi”, sanoo toimitusjohtaja Wim Seynaeve.
Scale-up-yritykset, joilla ei ole omaa talousosastoa, voivat ulkoistaa taloushallintonsa Moorelle. “Me puolestaan otamme käyttöön useita työkaluja, joiden avulla asiakkaamme voivat hoitaa taloushallinnon”, Wim aloittaa. “Kirjanpidon osalta olemme jo jonkin aikaa työskennelleet 100-prosenttisesti digitaalisesti. Mutta johdon raportointia varten meillä ei ollut tehokasta työkalua ennen kuin vasta äskettäin. Työskentelimme Excelillä.”
Tilanne muuttui, kun Moore tutustui BrightAnalyticsiin eräässä messutapahtumassa. “Huomasimme, että heidän työkalunsa voisi olla ihanteellinen ratkaisu asiakkaillemme ja täydellinen lisä tuotevalikoimaamme. BrightAnalyticsin avulla pystyimme rakentamaan johdon raportointijärjestelmän pilvipalveluun intuitiivisella ja helpolla tavalla sen sijaan, että käyttäisimme räätälöityä Excel-taulukkoa”, Wim sanoo.
Niinpä Moore käynnisti vuoden 2019 alussa kaksi suhteellisen monimutkaista pilottihanketta BrightAnalyticsin kanssa. Tulokset olivat niin lupaavia, että yrityksestä tuli yhteistyökumppani ja se päätti tarjota työkalua asiakkailleen tästä lähtien. “Ensimmäinen asiakas, jonka kanssa otimme BrightAnalyticsin käyttöön, oli yritysostojen kautta kasvanut organisaatio, jossa oli 16 yksikköä ja useita myymälöitä per yksikkö”, kertoo Mooren taloushallinnon johtaja Stijn Van Walle. “Kartoitamme nyt todellisen suorituskyvyn myymäläkohtaisesti, emmekä vain kerran neljänneksessä, vaan milloin tahansa. Näin omistaja voi tarvittaessa puuttua asiaan.”
Toinen pilottihanke koski voittoa tavoittelematonta organisaatiota. “Siellä ensisijainen motiivi ei ollut taloudellinen raportointi, vaan tarve saada selkeä yleiskuva kaikista käynnissä olevista hankkeista, odotetuista tuista, maksettavista palkoista jne.”, Stijn jatkaa. “BrightAnalytics toimii linkkinä kirjanpidon, työajan rekisteröintijärjestelmän ja laskutusjärjestelmän välillä. Ennuste- ja budjetointimoduulin ansiosta organisaatio voi myös arvioida täydellisesti, milloin se voi laskuttaa mitäkin kumppania. Hieman epätyypillinen asiakas BrightAnalyticsille.
Juuri tämä osoittautui Moorelle ratkaisevaksi syyksi valita BrightAnalytics. “BrightAnalyticsin väki lähtee mielellään mukaan etsimään haasteita ja tapoja kehittää ohjelmistojaan entisestään. Tämä asenne sopii täydellisesti DNA:han. Ja asiakkaidemme kanssa. Scale-up-yritykset haluavat toimivia ratkaisuja. Ne ovat usein niin räätälöityjä, että niitä voidaan soveltaa vain heidän yritykseensä. BrightAnalytics voidaan räätälöidä täysin asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Tämä johtuu myös siitä, että heillä on oikeat ihmiset omassa talossaan. He tietävät, millaista on olla kasvuyritys, joten he ymmärtävät maailmaamme täydellisesti.”
Lisäksi intuitiivinen rakenne ja nopea käyttöönotto osoittautuivat täydelliseksi sovitukseksi mittakaavan elävään ympäristöön. Juniorikonsultti James Vanhee, joka teki ohjelmiston valmiiksi kahta pilottihanketta varten, sanoo: “Ohjelmiston mukana ei tule käyttöohjetta, mutta pian huomaa, että se ei ole tarpeen”. Työkalu on käyttäjäystävällinen ja intuitiivinen. Se tarkoittaa, että asiakkaamme voivat aloittaa heti, eikä heidän tarvitse käydä ensin koulutuskursseja.” Wim liittyy hänen seuraansa: “Jos kysyt skaala-alan yritykseltä, milloin jonkin asian on oltava valmis, vastaus on usein ‘eilen’. Voimme nyt kertoa heille, että BrightAnalyticsin ymmärtäminen on nopeaa ja että se myös otetaan käyttöön hetkessä”. Ja se on erittäin tärkeä etu asiakkaillemme.”