“BrightAnalyticsin ovat selvästi tehneet ihmiset, joilla on selkeä, käytännöllinen näkemys siitä, mikä tekee hyvästä talousraportointiohjelmasta hyvän. ” J. Cortèsin toimitusjohtaja Frederik Vandermarliere vain kehuu. West-Flemish-perheyritys valmistaa ja myy sikareita ympäri maailmaa. BrightAnalyticsin ansiosta kaikki luvut on keskitetty ja raportoitu yhteen paikkaan.
J. Cortèsin tarina alkaa Moenissa Maurits Vandermarlieren sikarikaupan yläpuolella sijaitsevalta ullakolta. Kymmenen vuotta myöhemmin hän avasi pienen tehtaan Heestertissä, ja nyt, 83 vuotta myöhemmin, yrityksellä on omat tehtaat Kortemarkissa, Sri Lankassa, Dominikaanisessa tasavallassa ja Nicaraguassa.
Frederik on Vandermarlieren kolmas sukupolvi, joka johtaa yritystä. Hän syntyi ikään kuin tupakanlehtien välissä, ja hänellä on valtava intohimo tuotetta kohtaan. Hänen johdollaan J. Cortès osti vuonna 2016 useita yrityksiä. Nyt heillä on kuusi toimipistettä.
Vuosi ennen ensimmäisiä yritysostoja J. Cortès tutustui BrightAnalyticsiin. “Olimme jo jonkin aikaa kyseenalaistaneet raportointimenetelmämme. Alun perin halusimme kehittää oman ohjelman”, kertoo J. Cortèsin talouspäällikkö Ines Decoutere. “Kun BrightAnalytics esiteltiin meille, tajusimme, ettemme koskaan pystyisi tekemään tällaista itse. Se ei kuitenkaan ollut enää tarpeen. Odotuksemme täyttyivät välittömästi.”
Yritysostojen aikana kävi pian selväksi, että yhtiössä tarvittiin yhtenäisyyttä. “Jokaisella toimipisteellä oli erilainen kirjanpito-ohjelma ja raportointimenetelmä”, Decoutere sanoo. “Sillä tavalla on vaikea muodostaa yleistä ja virtaviivaista kuvaa.”
Kukin toimiala voisi pitää nämä kirjanpito-ohjelmat. BrightAnalytics lukee kaikki tiedot automaattisesti, ja jokainen käyttää vain sitä, mitä tarvitsee. Analysointi on helppoa, vertailu on helppoa. Ei turhia ikkunoita tai tietoja, ja järjestyksessä.
“Luvut näkyvät nyt yhtenäisellä tavalla, mikä helpottaa työtä”, Ines Decoutere sanoo. “Tämä johtuu siitä, että jokaisen luvun kohdalla voi palata takaisin varauksen tasolle, tätä käytetään meillä paljon yksityiskohtien hakemiseen.”
Lukujen konsolidointia ei enää tehdä Excel-tiedostossa. “Siihen tarvittiin melkeinpä tietotekniikan ammattilainen”, Decoutere sanoo. J. Cortès työskentelee neljän alakonsolidaation ja yhden sateenvarjon kanssa. “Nyt kokoamme yhteen luvut kaikilta tasoilta muutamalla klikkauksella.”
J. Cortès käyttää BrightAnalyticsia myös budjetointiin jopa kolmen vuoden päähän. Valmistelu tapahtuu kaikkialla yhdenmukaisesti. Se säästää paljon työtä.
J. Cortès haluaa antaa johtajille ja kirjanpitäjille mahdollisuuden tutustua kaikkiin lukuihin. Eri alueiden myyntipäälliköt näkevät vain oman alueensa tuloslaskelman. Näin he voivat seurata kustannuksiaan ja käyttökatteitaan ja saada näkyvyyttä bruttokatteeseensa.
Kustannusten seuranta on jo tuottanut hyötyä. “Työskentelemme tehokkaammin ja näemme heti, missä voimme säästää”, Decoutere sanoo. “Muutama vuosi sitten huomasimme, että vesikustannuksemme kasvoivat huomattavasti. Kävi ilmi, että rakennuksessa oli vuoto. BrightAnalyticsin ansiosta rahaa ei enää virrannut.”
“Ohjelma tarjoaa juuri sitä, mitä tarvitset”, Ines uskoo. Raportoit aina samalla tavalla sisäisesti ja ulkoisesti. Näin luot tutun yleiskuvan, joka luo myös luottamusta.
“Se on käyttäjäystävällinen ohjelma”, toimitusjohtaja Frederik Vandermarliere myöntää. “Myös ilman kirjanpitokoulutusta löydät sinne nopeasti. Voit tehdä paljon yksinkertaisella tavalla ja kohtuulliseen hintaan.”
BrightAnalytics auttaa J. Cortesia pitämään taloudellisen yleiskuvan selkeänä. Sikarivalmistajan kannalta kyse on lähinnä markkinaosuuden säilyttämisestä tulevina vuosina. Tupakkamarkkinat eivät ole helppo ala jatkaa voittojen tekemistä. Se on tuote, joka on hyvin työvoima- ja pääomavaltainen, mutta joka huokuu ylellisyyttä ja laatua. Ja sitä varten löytyy aina faneja.
⭐⭐⭐⭐⭐